INDONESIA SEDANG KRISIS KEBIJAKAN
03.25 | Author: Irham YS
Indonesia sekarang sedang konflik politik kita tdk tahu siapa sebenarnya yg salah yg jelas ketika org dapat bebas dari jeratan hukum didunia..namun tdk akan pernah bise lari atau mengelak dari hukuman ALLAH.SWT,semua akan dibuka kembali rekaman2 kita didunia tdk ada satupun yg dpt disembunyikan atau direkayasa..??
MUSIBAH
19.02 | Author: Irham YS
Mari kita merenung dan berdo'a bagi saudara2 kita yg lg ditimpa bencana agar tetap sabar dan juga bagi kita agar lekas sadar dari kekhilafan,krn tiap2 segala sesuatu musibah adalah sebagai bahan I'tibar bagi kita kedukaan,kehilangan,kesengsaraan adalah bagian dari hidup kita,marilah saya mengajak dan menghimbau kpd sesama dan khususnya Rakyat Kab Lingga marilah kita pererat kembali jalinan ukhuwah,ambil yg jernih buang yg keruh,yg muda hormat kpd yg tua dan yg tua jg hrs sayang kpd yg muda
JULIA PEREZ VS DEWI PERSIK
18.46 | Author: Irham YS
Ada-ada saja perseteruan kedua artis ini memang seru didengar namun sangat lebih seru lg klw kita mendengar isu-isu yg terjadi di kab lingga,apalagi obrolan dikedai2 kopi,baik itu masalah politik,bisnis apalagi sampai masalah proyek dan yg sangat menarik lg obrolan tentang pejabat2,serta bnyaknya yg tersangkut menjadi tersangka,yg lebih heboh lg rencana pembentukan Kab Singkep,kedai kopi sekarang smakin ramai krn disana tempat utk mendapat beragam info,yg pasti mengalahkan cerita perseteruan JUPE dan DP
Aksi Maling
17.15 | Author: Irham YS
Kampungku bukit kabung RW 10 Kelurahan Dabo Kecamatan Singkep,beberapa waktu yg lalu disantroni dan dikibuli maling,sekarang Ronda malam diaktifkan,namun malingnya tak kunjung dapat,ada yg sempat kejar-kejaran akan tetapi maling bagai ibarat ninja bisa hilang seketika,beberapa rmh sdh ada yg dijarah bahkan maling tsb sdh beraksi dikampung2 lainnya,masyrakat skrng antusias ingin menangkap maling tsb yg jelas maling bakal trancam jk dpt ditangkap warga lngsung bakalan babak belur sbb wrga sdh marah dn kecewa
ADU DOMBA
10.46 | Author: Irham YS
POLITIK
P:Pendapat
O:Orang
LI:LIcik
T:Tapi
I:Ingin
K:Kekuasaan
jaman belanda terkenal dgn politik adu domba,sehingga pd saat ini bangsa kita msh bnyk yg hyporia dgn cara2 belanda apalagi didaerah2 yg sangat mudah terpengaruh dgn Adu domba,gasak-gosok,sikut-menyikut,jatuh-menjatuhkan,halal-haram hantam,qhibah dan fitnah sdh sarapan,ape nak dikate semuenya merajelela bagaikan srigala lapar mencari mangsa
Kabupatenku
10.25 | Author: Irham YS
Ingatlah sesuatu yg ditempatkan kpd yg bukan Ahlinya maka tunggulah kehancurannya..?kita berharap kpd para pemimpin2 kita agar dapat bekerja sesuai dgn keahliannya jgnlah spt org buta yg berjalan ditempat gelap sdh tentu akan meraba-raba,hendak dibawa kemana kabupatenku jika para pemimpinnya tdk amanah,marilah berbenah diri agar tiap2 dinas ditempatkan kpd ahlinya dan jgn menempatkan hanya berdasarkan nafsu belaka serta antek2 spt belanda,Ingat Pemimpin yg tdk amanah Dasar neraka tempatnya
KAMPUNGKU
10.14 | Author: Irham YS
Setelah singkep ditutup dari UPTS tambang timah yg terkenal sebagai penghasil timah terbesar diindonesia,namun hanya tinggal kenangan besi2 tua,gedung2 lama,akan tetapi sekarang ini berpuluh perusahaan tambang akan segera meluluh lantakkan singkep lg...siapa yg untung? bagaimana nasib generasi selanjutnya puluhan tahun yg akan datang? Renungkanlah semua saudara2ku?
Perhatian
18.44 | Author: Irham YS
Maaf Semua Sahabatku! jika blog ini sdh lama tak diisi krn kesibukan yg tak menentu
PILKADA 2010
11.33 | Author: Irham YS
Ada 4 Pasangan Bakal Calon Bupati Lingga 2010-2015 Yang sudah mendaftar di KPUD Kab Lingga Yg sdh ditutup Pendaftarannya pada tgl 26-02-2010 pd pukul 00.00 wib ke 4 Cabup tersebut adalah:
1.Drs.H.Daria dan Drs.Abu Hasim,MM
Dari Partai GOLKAR DAN PPP
Dengan Nama Tim "SAUDARA"

2.H.Saptono Mustaqim dan Rudi Purwonugroho,SH
Dari Partai DEMOKRAT dan PKB
Dengan nama Tim "KAIN SARUNG"

3.Usman Taufik,Amp,SE dan Hanafi Ekra,Sag
Dari Partai PKS,PMB dan PDI P
Dengan Nama Tim "UTHE"

4.Agung Wira Dharma,SH dan DR.Azam Awang
Dari Partai PPIB dan HANURA
Dengan Nama Tim "SKRANG"

Masing-masing Pasangan adalah punya Pengalaman dan Keahlian

1.Drs H.Daria adalah Bupati Lingga sekarang
Drs.Abu Hasim,MM Mantan Kadis Capil dan Kependudukan

2.H.Saptono Mustaqim Wakil Bupati Lingga sekarang
Rudi Purwonugroho,SH Anggota DPRD KAB LINGGA 2009-2014 Kader PAN

3.Usman Taufik,Amp,SE Mantan Plt Sekda dan Mantan Kadis SDA,Mantan Kadis BAPPEDA Kab Lingga
Hanafi Ekra,Sag Anggota DPRD PROV KEPRI 2009-2014

4.Agung wira dharma,SH Seorang Advokat
DR.Azam Awang Seorang Dosen Diperguruan Universitas Pekan Baru dan Staf Khusus Bupati Lingga yg sekarang.
DPRD DAPIL II
1.Ir.AGUS NORMAN PARTAI GOLKAR
2.AL-GAZALI,Sag PARTAI PKS
3.Drs.RIONO PARTAI PIB
4.RUDI PURWONUGROHO,SH PARTAI PAN
5.Drs.NURDIN PARTAI PPP
6.SYAFRUDDIN H.ABD GANI PARTAI PDI P
7.JIMMY.AT,SE PARTAI DEMOKRAT
8.HARMAN.B.Ac.SKom PARTAI HANURA
9.H.SYAMSIRWAN AT PARTAI PKB
10.M.NOER PARTAI PMB
ANGGOTA DPRD KAB LINGGA 2009-2014
06.30 | Author: Irham YS
DAPIL LINGGA I 10 KURSI
1.H.KAMARUDIN ALI,SH PARTAI GOLKAR
2.Drs.S AGUS MARLI PARTAI GOLKAR
3.SUI HOK PARTAI PIB
4.Drs.ZAKARIA PARTAI PKS
5.Drs.MASYALIKUL AKHYAR PARTAI PAN
6.Ir.H.TENGKU NAZWAR,MM.MBA PARTAI PPP
7.ADINA PUTRA,SE PARTAI PDI P
8.MASRIL PARTAI PKNU
9.M.NIZAR,Ssos PARTAI PKB
10.KHARIL ANWAR PARTAI DEMOKRAT
POLITIK LAH YAU
06.07 | Author: Irham YS

PANWASLU KAB LINGGA PERIODE 2013
1.Drs.IDRUS AHMAD, MM
2.RAHMAD, SE
3.MELLYANDRA

1.AGUSYURIAWAN
2.Drs.IZWAR
3.Drs.EFFENDI
4.JULIYATI, Amd
5.IRHAM

PARTAI-PARTAI
09.25 | Author: Irham YS
26 PARPOL YG AKAN BERTANDING UTK MEMPEREBUTKAN 20 KURSI DI DPRD KABUPATEN LINGGA YANG TERBAGI MENJADI 2 DAPIL
DAPIL I LINGGA,LINGGA UTARA DAN SENAYANG BEREBUT 10 KURSI
DAPIL II SINGKEP DAN SINGKEP BARAT BEREBUT 10 KURSI
NAMA-NAMA PARPOL YANG BERTANDING DI KABUPATEN LINGGA:
1@[1]HANURA

2@[2]PKPB

3@(4)PPRN

4@(5)GERINDRA

5@(7)PKPI

6@{8}PKS

7@{9}PAN

8@(10)PIB

9@(11)PK

10@(13)PKB

11@(14)PPI

12@(16)PDP

13@(18)PMB

14@(20)PDK

15@(22)PLOPOR

16@(23)GOLKAR

17@(24)PPP

18@(26)PNBKI

19@(27)PBB

20@(28)PDI P

21@(29)PBR

22@(30)PTRIOT

23@(31)DMKRAT

24@(33)PIS

25@(34)PKNU

26@(43)PSI
POLITIK LAH YAU
08.31 | Author: Irham YS
Nama-Nama Calon Anggota DPD RI Perwakilan KEPRI:
1.ABDUL KARIM
2.AHADI RESO HUTASOIT
3.AIDA NASUTION ISMETH,SE.MM
4.A.KAHAR.H.BA
5.ATRICE ELLEN MANAMBE
6.BENNY HORAS PANJAITAN
7.DARLISPON,Drs.MM
8.EDE SUPARMAN
9.DJASARMEN PURBA
10.ENDRI SANOPAKA,S.Sos
11.FACHRY AGUSTA,Ir
12.HAJARULLAH ASWAD,Drs.M.Hum
13.HARDI SELAMAT HOOD,Drs
14.HENDRY FRANKIM
15.IDRIS ZAINI,H,Ir,MBA
16.INAN RIAU HASIBUAN,SE
17.INSYAH FAUZI
18.JOHANES TARIGAN
19.JUFRI,ST
20.KASTALLANI
21.MANGGARA SONANG NASUTION,Ir
22.MARIA TITIK P.ANGESTI,SH,MH,MBA
23.M.ROEM ISMAPUTRA,H
24.MOH.KAMSA BIN BAKRI
25.RADEN HARI TJAHYONO
26.SAID ROBERT,AH
27.WIDIYONO AGUNG SULISTIYO,ST
28.ZULBAHRI M,H,Drs,MPd
SAJAK-SAJAK SAYE
21.03 | Author: Irham YS

BANGKITNYA CINTA DIDALAM KUBUR HATIKU
Oleh:Irham
Ketika engkau menatap aku
Bola mataku terbinar-binar
Disaat kau layangkan senyummu
Hatiku terbongkar biar
Seakan wujudmu masuk
Berada dikalbuku
Seolah nafasmu
Menyatu dengan nafasku
Dan roh-mu selalu
Menari-nari didalam..
Alam khayal dan cintaku
Adakah lagi ia mampu?
Bertempat di Istana fantasi cintaku
Apakah ini dinamakan cinta?
Cinta?
Apa itu cinta?
Dahulu kau pernah singgah dimakam kalbuku
Sekarang kau mencoba untuk muncul lagi
Sekian lama kau kutanam
Jangan bangkit sebelum kubangkitkan
Karena kau sudah sering
Merasuk jiwaku
Merusak ladang hatiku
Mengotori kesucianku
Merendahkan martabatku
Hei..cinta..?
Jangan..jangan..jangan..!
Janganlah kau bangkit lagi
Hatiku baru sembuh
Sekarang hatiku masih di opname
Dirumah Allah dan dirawat oleh Zikrullah
Hei..cinta..!
Kaulah yang jadikan aku gila
Kau sering mengajak aku lupa
Sekarang aku tahu asal kau
Mula jadi berawal dan berakhir
Hei..cinta..!
Apa yang kau bawa untukku?
Apa nafsu syahwatmu?
Atau fantasi indahmu?
Apa lalai dan Ingkarmu?
Apa bohong dan gombalmu
Apa semua janji-janji palsumu cinta?
Oi..cinta..!
Jangan harap kau bisa bangkit
Jangan mimpi kau dapat bangun
Jangan coba kau lari dari
Penjara khianatmu
Cin..taa..cin..taa..cn..taa..Cinta?
Bangkitlah dengan kehendak dan kuasamu
Bangkitlah dengan kesetiaanmu
Bangkitlah dengan kesucianmu
Bangkitlah dengan keabadianmu
Bangkitlah..Bangunlah..
Muncullah..Berdirilah..
Dengan kalimah
La haulawala ku wata illa billah.

PANTON CINTE
20.29 | Author: Irham YS
ANAK RAJE PERGI KEROKAN
BERTEMU DENGAN PUTRI RUPAWAN
SIANG MALAM DALAM IGAUAN
APE PENYEBAB ITU GERANGAN

LAOT CINE SANGATLAH DALAM
BANYAK MELAOT PARE NELAYAN
PENYEBAB IGAUAN YG MENDALAM
TANDE HATI SEDANG KASMARAN

BUAH DUKU BANYAK DIKOTE
BUAH ASLI DALAM NEGERI
KALAU RINDU DATANG MELANDE
KEMANE PENAWAR HENDAK DICARI

SANGATLAH MANIS SIBUAH PEPAYA
ENAK DIMAKAN DISIANG HARI
KALAU RINDU DATANG MELANDE
CARI SAJE SIJANTONG HATI.
BY:IRHAM
POLITIK LAH YAU
18.13 | Author: Irham YS
26 PARPOL YANG AKAN BERTANDING DI KABUPATEN LINGGA MASING-MASING AKAN BEREBOT 20 KURSI DI DPRD TK II KABUPATEN LINGGA..SELAMAT BERTANDING PARTAI-PARTAI..DAN CALEG-CALEG
SEMOGE KAB.LINGGA MENJADI LEBIH BAEK 5 THN YG AKAN DATANG
CERKAM(CERITE KAMPONG)
18.13 | Author: Irham YS
Cek konon badron kerne die termasok Pengamat Lintas LSM,Pergi berkunjong kedaerah yg katenye mayoritas org asli melayu..kerne lah hamper 1bln badron ditempat orang die lah mulai rindu dgn kampong halamanye,die langsong mengambil kertas dan bolpen akan menulis surat...utk emaknye

Yth:Emak tersayang
di-
Kampong
Mak...
dron tengok orang-orang disini pade kompak semue,tak ade yg menganggap paleng hebat,paleng pinta,mereke saleng menghargai satu dgn yg laennye.
Emak..
badron kat sini baek2 aje,bahkan badron bnyk dpt pelajaran dan hikmahnye dlm berorganisasi
Emak..
badron ade dapat panton bagos isinye,mak cube bace'Bawak parang nak ngambek kayu,
Kayu dapat nak buatkan pintu
Kalau awak Orang melayu..
Orang melayu tak suke berseteru'

Emak..
mantapkan pantonnye,ini saye buat pd tengah malam,saye dapat inspirasi,kerne saye ingat kat kampong saye yang mayoritas melayu kerjenye nak becekau aje bahkan sampai2 buat LSM-LSM hanye untok betandeng siape yang jago
Emak yg dron sayangi...
rencane dron 1minggu lagi dron balek jadi emak siap-siap aje krn dron nak buat LSM tapi kelak emak jadi ketuenye!mak nak tau dak ape name LSM-nye?
namenye LSM MABAUSUDAI-Artinye MELAYU ANTI BECEKAU SUKE DAMAI..
pokoknye mak kumpolkan aje Mak long,Mak we,Mak ngah,Mak ndak,Mak cik,Mak cu,Mak ude,Mak mok,Mak uteh,Mak itam,Mak njang,semuelah yang bise emak kumpolkan..
Emaak..
Demikian surat ini dron buat seadenye,smoge mak sehat-walafiat dlm lindungan dari Allah swt.
Wasalam

Badron bin Wahab
SAJAK-SAJAK SAYE
19.40 | Author: Irham YS
LINGKARAN SYETAN
Oleh:IRHAM
Ada pejabat tapi pengkhianat
Ada pengusaha tapi suka buat-buat dosa
Ada pemuda tapi ingin jadi penjilat
Ada sang Dewan maunya disebut Sang pahlawan
Ada politikus tak ubahnya seorang pedagang
Ada Dermawan tapi maunya disanjung-sanjung
Ada ulama' senang jual beli ayat
Ada pemimpin paling suka minta disembah-sembah
Ada pegawai pemerintah selalu mojok dikedai-kedai sambil merokok dengan secangkir kopi
Bagaimana negeri ini maaaajuuuuu???
Berbaju dinas tak ubahnya musang berbulu
Negeri ini akan hancuuuuuuur..!
Kalau ditangan pemimpin yang hobbynya melacur
Tapi bukan pelacur sexual..?
Pelacur apa..?
Kau tahu semuanya?
Pelacur-pelacur Daerah
Pelacur-pelacur Jabatan
Pelacur-pelacur Pangkat
Pelacur-pelacur Birokrat
Pelacur-pelacur Laut,Darat dan Udara
Pelacur-pelacur Politik
Apa kerjanya pelacur-pelacur ini?
Ia siap membeli Investasi demi kekayaan pribadi
Ia beli tuhan-tuhan demi sebuah jabatan
Ia sanggup menjual marwah diri demi sebuah prestasi
Ia selalu melacur tanah hanya utk kekuasaan Tuan takuur
Ia hobby melacur hak rakyat hanya demi kepentingan sesaat
Dari ludahnya Dajjal inilah dia nama yang bernama
Dari sekelompok manusia
Yang bernama
LINGKARAN SYETAN
LINGKARAN SYETAN Akan menghancurkan anak negeri,anak daerah,anak asli pribumi
LINGKARAN SYETAN Ingin membuat anak negeri menjadi penonton dinegeri sendiri,jadi penonton yang abadi
LINGKARAN SYETAN Pasti membenci anak watan
LINGKARAN SYETAN Bagaikan hewan yang masih perawan
Tak taunya Sang Iblis berhati Belacan
Lingkaran demi lingkaran akhirnya akan menyatu
Menjadi..jadi..jadi..jadi..jadi..jadi..jadi..jadi apa??
Jadi SYETTTTTTTAAAAAAANNN!!
SIAPA SYETAN?
Ia Abadi..
Ia Hakiki..
Ia Penghuni..
Dalam Neraka yang tiada SUCI
SAJAK-SAJAK SAYE
16.32 | Author: Irham YS
CINTA DALAM KEBISUAN
Oleh:IRHAM
Disaat bulan menampakkan cahaya
Disaat awan-awan berkumpul
Angin malu-malu bertiup
Dan suasana terhentak kaget
Ketika hatiku mencuit hatimu
Yang ada hanyalah
Sebuah tatapan bolamatamu
Yang ada cuma senyum manis dibibirmu
Tawa dan canda selalu menerjang pintu hatiku
Apakah semuanya hanya sandiwara atau sebuah illusi sahaja
Disebalik bola matamu terpancar
secercah harapan cinta yang asa
Diantara bibirmu yang saling berpelukan
bersinar cahaya kasih dan tawamu yang tertahan
menggugah kedalam hatiku
Adakah jalan hatiku menuju kehatimu
Kenapa diriku selalu rindu sembilu denganmu
Gadis lamunanku
Diantara fikiranku engkau masuk dalam hayalanku
Gadis pujaanku
Ketika nafasku berontak untuk keluar
Yang keluar hanyalah ukiran nafas cintamu
Mengapa kata-kataku jadi pengecut?!
Mengapa kata-kataku jadi grogi?!
Ataukah melihat kebisuanmu
Adakah kebisuanmu menyimpan satu kata?
Aku berharap dan berkhayal
Dalam kebisuanmu
Ada setitik noda cinta
yang mengotori hatik
Didalam kebisuanmu
Aku mencintaimu
CERKAM(CERITE KAMPONG)
16.13 | Author: Irham YS
Pada suatu hari duduk bersame antare badron dengan atan freeman pasar.
dron nak nanye awak ne lah tak begabong lagi dengan kawan-kawan(tanye atan dgn sinis)
bukan cam tu tan,aku ne skrng lg sebok,bnyk kegiatan org kulet puteh cakap any activity(jawab badron agak begaye)
ntah..buaye,ntah,katak..ntah ye..ntah tidak..aku kire kau ne semenjak due menjak banyak gaye lah dron..(ejek atan)
bukan aku ne begaye tan,tapi aku sekarang lagi jadi pengurus Organisasi(jawab badron)
Ape awak lah jadi polisi?(bentak atan dgn agak takot)
bukan polisi bahlol!tapi organisasi(jawab badron dgn keras)
oh..ngape pulak awak nak jadi juragan nasi?(tanye atan)
awak ne mang bute kayu tan,lah eror ke sinyal otak awak tu..(ejek badron)
jgn cam tu way,kwn ne semalam minom double kiwi,jd agak peneng lalat lah(jawab atan)
tan,jadi-jadilah kerje minom tu,tak baek sebab kelak syaraf kite jadi rosak awak kan punye potensi jgn awak rusak dgn hal-hal yg tak berfaedah tu(nasehat badron)
aku ne free man dron jd kerje aku mabok lah..(kilah atan)
tan..aku ne dulu lebeh free man dari kau!(bentak badron,tapi sekarang aku lah sada bhwe semue kelaku kite yg tak patot spt minom,judi,dll tiade begune bhkan dpt dose jd kite hrs bertaubat tan,awak lah besa lah bise befike mane yg patot dan tak patot..(saran badron pd atan)
jadi maksod awak aku hrs berubah?(tanye atan)
iyelah way,tapi itu tegantong pade awak lah..(jawab badron)
Bersambung....way?
SAJAK-SAJAK SAYE
15.30 | Author: Irham YS
LINGKARAN SYETAN...!
Oleh:Irham
Ada yang terlelap tidur pertanda diantara gemerlapnya malam.
Cahaya seakan memudar
Sudah merasakan mati
Sinar terang seakan sirna ditelan mimpi
Dan sekujur tubuhku terdiam kaku
Kutak bisa berfikir lagi
Seakan sudah hilang akal
Akal yang makrifat
Akal yang hakekat
Mengapa masih ada?
Diantara kesibukan dunia
Orang beramai-ramai
Ingin memuja sesuatu yang hina,fana,durjana
Hingga lahirlah sebuah permata
Sebaliknya hanyalah serajut neraka.
Kau tahu neraka?
tak tahu neraka..!
artinya kau gila.
Kau tahu dosa...?
tak tahu dosa...!
bermakna kau durjana
Kupandang sebuah Lingkaran
Yang sedang Reproduksi didalam negri ini.
Kulihat orang-orang bagaikan malaikat
Tapi tak ubahnya sang penyesat!
Lingkaran yang ini bukan sebatas mengelilingi jasad-jasad
Tetapi..Dia..
Juga ikut melilit dan menusuk kedalam kalbu
Lingkaran bernama bagai nama yang tiada nyata.
Ia bernama Lingkaran Syetan
Yang siap merusak hati
Bagaikan ingin lupa diri
Dan selalu jua penuh janji
Tak tahunya ia ingin menipu diru.
maaf bersambung way..
SAJAK-SAJAK SAYE
19.37 | Author: Irham YS
PROPINSIKU
Oleh:Irham
Kuhisap rokok hanya untukmu
Kujalankan tinta cuma buatmu
Dengan merangkai kata-katamu
Dengan melangkah kesegala arah
Dengan komat-kamit kesegala penjuru
Dengan caci maki selalu menghantui
Semuanya kurasakan hanya buatmu sayang
Musuhpun siap kutantang
Pembela dan Pendukungmu tak kunjung hilang
Dirimu kini sudah semakin besar
Semakin dewasa
Semakin maju
Semakin mapan
Kau bisa berbuat dari apa adanya
Kau bisa melangkah tanpa disiksa dan tersiksa
Muncullah dikau pembaharuanku
Majulah dikau tebarkan kebanggaan
Dulu kutahu kau sikecil yang malang
Dulu dirimu hanya untuk orang serakah
Dulu kau korban ketidakadilan
Jangan ragu dan penuh sembilu
Jangan sedih dan penuh bimbang
Semua bersatu demi dirimu
Semua tahu kau telah jadi.....
PRO..PIN..SIKU
Bukan PROOOOVOKATOR
Bukan PINNNNNDAH WILAYAH
Bukan SIKUUUUURANG DUIT
Tapi PROPINSIKU dan sekali lagi PROPINSIKU
Ooooh..PROPINSIKU,PROPINSIKAU,PROPINSIDIA
Dialah...
PROPINSI KEPULAUAN RIAU
PROPINSIKU
CERKAM(CERITE KAMPONG)
19.13 | Author: Irham YS
dron,kite ngopi kat tempat ali aje,(ajak tok bedol.)
sembarang aje tok,tapi atok jgn marah lagi,saye kan lah minta maaf(pinta badron)
assalamualaikum(sapa tok bedol)
wa alaikum salam(jawab ali)
saye pesan minom mcm biase li ye.
aoklah tok,itu yg dudok dgn atok nak pesan ape?apek botak,arak puteh tak ade sini(ejek ali pd badron)
bang ali jgn mcm tu lah,saye ne nak tobat dan berubah jd saye tak ade mase nak minum yg haram-haram tu.(jawab badron)
syukurlah klw gitu jd awak pesan minum ape?(tanye ali)
saye nak minom air asam es dan juge nasi dagang 3 bks..(jawab badron
nah jadi kembali pd masalah yg tadi atok cakap,atok nak nyambong lagi.
sile..sile aje tok(kate badron)
awak ne msh mude,jadi msh bnyak yg perlu awak buat untuk daerah kite,tinggalkanlah perkare2 yg tak patot,bile lagi daerah nak maju kalau semue pemude kerjenye mabok dan becekau(nasehat tok bedol)
jadi saye hrs cam mane tok?(tanye badron)
cakap punye cakap minom luk ae tu,sambil bebual(pinta tok bedol)
aok betol juge saye minom luk(sambil menegok air asam dgn senapas)
sebetolnye bnyklah klw nak buat kat kampong ne..(terang tok bedol)
contohnye ape tok?(tanye badron)
awak bise bedagang ron,jual duku,gorengan ke pokoknye ape aje yg bermanfaat(jelas tok bedol
lah banyak tok orang2 bejualan,lah mcm jamur jadi saye tak ade gairah.
klw gitu awak bekebon aje(saran tok bedol)
wah tok tanah-tanah saye lah hbs dijual(jawab badron)
klw gitu awak buat kelompok pemuda cari kegiatan sosial utk kampong kite tapi haros estafet jgn pulak hilang2 timbol(tegas tok bedol)
mcm mane saye nak buat kegiatan sosial,nak makan aje hari2 kembang kempes,modal takde tok..(jawab badron)
gini aje awak atok beri duet dan awak buatlah kegiatan yg betol2 menyentoh kemasyrakat ape lagi yg kurang mampu..awak adekan Nikah Massal khusus bagi pasangan yg tak mampu,masalahnye daripade die berzina teros,bagos kite selamatkan krn azab allah klw lah turon tak ade pandang bulu semue kene.
aok mang tok,kawan2 saye bnyk juge yg kumpul kebo jd sepatotnye saye ajak mereke.
tapi ingat die betol2 kurang mampu dron.
iyelah tok,semue kwn saye org susah jd nak nikahpon mereke payah sampai2 buat kelaku haram jadah.
nah itu..die,awak disamping punye kegiatan dpt juge pahale,masalah upah penat awak pandailah atok yg ngato
mantaap tu tok,klw gitu saye hrs bentuk name organisasinye.
wah..itu sepele awak boleh buat namenye MANZI.
ape artinye tok?
MANZI singkatan dari MASYRAKAT ANTI ZINNAH.
akhirnye badron menjadi AKTIVIS LSM.
SAJAK-SAJAK SAYE
01.05 | Author: Irham YS
SUSAH
Oleh:Irham
Terempuh,terpeleset,tersungkur diriku
Telentang,terhempas,terjungkal aku
Tersembam,terpelanting,terperosok jasadku
Terpana,terpedaya,terkekang rohku
Susah..su..su..su..su..susu..susu
Susu apa?

Yang jelas ini bukan!
bukan!
bukan!
dan
buukaaann!
Susu Sapi..Susu cap Nona juga bukan Susu Bendera
Susu Gadiskah?atau Susu Encer
Semuanya tiiiidaaaak!
Payah,resah,gelisah gayaku
Marah,darah,merah,menyayah mauku
Gundah,latah,gerah,nafsuku
Parah,entah,muntah,seleraku.
SAJAK-SAJAK SAYE
00.42 | Author: Irham YS
WAHAI ROH
oleh:Irham
Hei Roh...?
kau bukan
Siape-siape
kau bukan
Ape-ape
Hei Roh...?
Ada kau sebab diadakan
Tiada kau sebab ditiadakan
Wahai Roh-roh...?
Ingatlah asalmu
asal jadi
Kau pergi cume untuk kembali
Kau datang cume untuk balek
Ya Roh...?
Kau tak berwujud
Kau tak berupa
Kau tak berbuat
Kau tak bersifat
Kau tak bername
Ya Roh...?
Menyatulah dengan jasad Akulah yang terjadi
Keluar dan masuklah kejasad Nafasku punye name
Bergeraklah kau dengan jasad
Terjadilah Kehendak
Berfikirlah kau dengan jasad muncullah Akal
Ingin Ini..Ingin Itu untuk jasad
Ikhtiar simbolnye
Yang sedap-sedap untuk jasad
Nafsu wujudmu
Wahai Roh...?
Hilangkan Wahai?
Tinggal Roh
Tiada R?
Tinggal oh
Tiada o
Tinggal h
Tiada h
Ape yang tinggal?
SAJAK-SAJAK SAYE
00.39 | Author: Irham YS
WAHAI ROH
oleh:Irham
Hei Roh...?
kau bukan
Siape-siape
kau bukan
Ape-ape
Hei Roh...?
Ada kau sebab diadakan
Tiada kau sebab ditiadakan
Wahai Roh-roh...?
Ingatlah asalmu
asal jadi
Kau pergi cume untuk kembali
Kau datang cume untuk balek
Ya Roh...?
Kau tak berwujud
Kau tak berupa
Kau tak berbuat
Kau tak bersifat
Kau tak bername
Ya Roh...?
Menyatulah dengan jasad Akulah yang terjadi
Keluar dan masuklah kejasad Nafasku punye name
Bergeraklah kau dengan jasad
Terjadilah Kehendak
Berfikirlah kau dengan jasad muncullah Akal
Ingin Ini..Ingin Itu untuk jasad
Ikhtiar simbolnye
Yang sedap-sedap untuk jasad
Nafsu wujudmu
Wahai Roh...?
Hilangkan Wahai?
Tinggal Roh
Tiada R?
Tinggal oh
Tiada o
Tinggal h
Tiada h
Ape yang tinggal?
SAJAK-SAJAK SAYE
01.38 | Author: Irham YS
TUJOH..7?
Oleh:Irham
Allahumma ya sinar bersinar
7 Petale Langit
7 Petale Bumi
7 Name
7 Sifat
7 Indra
7 Rupe
7 X 10 =70
7 + 0 = 7

Ya Insan wal Insan
7 lapis neraka
7 lapis surga
7 kejadian
7 keajaiban
7 kekuatan
7 kelemahan

Ya Alam bil alam
7 warna
7 rasa
7 bau
7 jarom
7 benang
7 hari
7 malam
7 kembang
7 akal
7 buruk
7 asal
Terjadilah
Tujoh..7

Ya Hak wal Hak
7 X 7 + 7 - 7 : 7 = 7
SAJAK-SAJAK SAYE
00.22 | Author: Irham YS
DIAM KAU 2
Oleh:Irham
Aku minta do'a
do'a pada Allah
dengan do'a yang mustajab
do'anye Nabi Ibrahim
do'anye Nabi Sulaiman
do'anye Nabi dari segale Nabi
Tingginya ombak dari Bintan
Alun dari Lingga
Angin dari Lanjut
Gunung Daek,gunung Bintan,gunung Lanjut
Baek kau pade gunung Daek
jadilah cerdek
Baek kau pade gunung Bintan jadilah sopan
Baek kau pade gunung Lanjut jadilah takot
Gunung Daek
Gunung Bintan Gunung Lanjut

Engkau Cerdek
Engkau Sopan
Engkau Takot
Cerdek kau dalam beramal
Sopan kau dalam bergaol
Takotlah segalenye pade Allah

Diam kau...!
Kalau tak Diam kau
Aku yang Diam
Jikeku Diam make kaupun Diam
Aku diam Kau diam
Kau diam aku diam

Diam Kau...!
CERKAM(CERITE KAMPONG)
10.25 | Author: Irham YS
TOK BEDOL:Atok risau nengok orang-orang dikedai kopi asyek sibok ngate si A,si B dll.
die aje yg betol orang semue salah,same lah macam kau ne badron..!
BADRON:maaf saye atok,saye hari ini walau dalam keadaan separoh-separoh,saye nak minta ampon pd tuhan atas khilaf dan salah..semue yg atok cakap banyak betolnye.
TOK BEDOL:jadi kau ne lah berubah ye?
BADRON:..iye tok,tapi saye lapa lom sarapan
TOK BEDOL:aoklah kalau camtu bagoslah awak cuci muke mari same-same kite ngopi,hari ini atok traktir awak nak sarapan nasi dagang ade disane..
BADRON:baeklah tok ,saye ikot atok aje.

Akhirnye badron dan tok bedol gencat senjate

Bersambung...
CERKAM(CERITE KAMPONG)
10.09 | Author: Irham YS
Pagi-pagi dgn umur lah agak lanjot 70thn tok bedol msh kuat mengayoh sepeda unta model jaman belande,

BADRON:kemane tok bedol?(sape si badron pemude yg biase nongkrong simpang jalan..,)
TOK BEDOL: (langsong aje berhenti dan turon dari sepedanye dgn berkacak pinggang sambil melotot matenye memandang badron)..eh..eh..eh awak ngape tanye-tanye ha..? macam tak tau aje dgn atok ne,lah terang aku ne nak ngopi!(teriak tok bedol..sambil terbatok-batok)
BADRON: (langsung aje menyambut pertanyaan tok bedol)..hai tok,atok tu lah bau kubo,ngapelah lagi nak ngopi,bagos atok ambek tasbeh atok zikir aje,sambil ingat dgn tuhan sebab ape lah lengkap bekal atok dikubo kelak?(ejek badron pemude yg hoby minom arak,apek botak itu..)

TOK BEDOL:(Mendenga itu langsong aje atok bedol besinge),awak betol siket cakap drooon,awak tu yg harusnye ingat,tiap hari saban malam kerje awak minoom aje..ape awak tak takot azab Allah,(sambel merepet tok bedol beri nasehat same badron),awak mesti fikirlah yg waras ,aku walau dah bau kubo tapi aku takot dgn tuhan..tengah malam aku lah bangon sholat taubat,tahajud sampai nunggu sholat shubuh,..
BADRON:(badron langsong merah padam tapi krn die lah bnyk minom dgn santai die menjawab),atok saye maseh mude jadi saye masih banyak waktu untuk bertaubat..
TOK BEDOL:(tok bedol langsong memotong cakap badron.)
Awak tak tau kalau umur kite tiade siape yg dapat mengukurnye,atok bakal mati,awak juge kujol yg laen juge mampos jadi ibarat buah nio,yg tue jatoh,yg mude jatoh bahkan yg putekpon bise jatoh jadi itulah i'tibar umur kite,jadi kelak kalau kau kujol ape yg kau bawak?aku nak nanye,cepat jawab!(bentak tok bedol)
BADRON:tak tau tok..(jawab badron dgn lemah)

TOK BEDOL:makenye janganlah lagi kerje yg tak faedah bagaimane negri kite nak maju dan makmor kalau pemude die macam awak ne,asyek kerje mabook aje..aku ne pagi-pagi dudok ngopi sambil nasehatkan orang-orang dikedai kopi tu..

BADRON:nasehat ape tok?(tanye badron dengan agak takot)
SAYE WAY?
09.28 | Author: Irham YS

PENGALAMAN ORGANISASI:
1.MANTAN TIM PEMBELA KOMISI SECURTY SP PAR-REF PT BINTAN LAGOON RESORT.THN 2001 DILAGOI.KEPRI
2.RELAWAN YAYASAN AIDS KEPRI.THN 2004
3.RELAWAN LSM KEPRI CENTRE BIRO KAB.LINGGA
4.MANTAN JURKAM(JURU KAMPANYE)TIM SUKSES GABUNGAN ISMETH-SANI KAB.LINGGA
5.MANTAN PENGURUS LSM DPD GRANAT KAB.LINGGA BIRO PENYULUHAN DAN KAMPANYE
6.MANTAN PENGURUS LSM GNPK(GERAKAN NASIONAL PEMBERANTASAN KORUPSI)KOORDINATOR BIDANG PENYULUHAN DAN PENYADARAN
7.MANTAN AKTIVIS BP3KR
8.MANTAN PENGURUS LSM DEBAR(DEWAN BELIA KEPRI)SEBAGAI PANGLIME LINGGA
9.AKTIVIS LSM DI PROV KEPRI
10.MANTAN SEKRETARIS MESJID AL-HUDA
11.MANTAN KETUA SURAU AL-MUBARAK
12.PENASEHAT LSM BPN(BARISAN PEMBELA NEGRI)KAB.LINGGA
13.PENDIRI FORUM REMBUK SINGKEP
14.MANTAN ANGGOTA PENGURUS DPW PAN KEPRI BIDANG
15.PENDIRI FORUM PEDULI HIV DAN AIDS
16.KETUA LSM GERAM
17.DAN MASIH AKTIF DIBERBAGAI LINTAS LSM
18.JURU DA'WAH
19.KONSULTAN PRAKTIS
20.RELAWAN BP2KKA(ANAMBAS)
21.MANTAN KA BIRO HUMAS DAN HUB LUAR NEGERI DPW PERPAT KAB LINGGA
22.KETUA UMUM DPP LSM PANGLIMA
23.KETUA DEWAN PENDIRI LSM PANGLIMA
24.KEPALA SEKRETARIAT KOMISI PENANGGULANGAN HIV DAN AIDS (KPAID) KAB LINGGA
25.DEWAN PEMBINA PENGELOLA LAP SEPAK BOLA BUKIT KABUNG
26.PENASEHAT KETUA RW 10 KELURAHAN DABO
27.KETUA POKJA KAMPANYE KPU KAB LINGGA
28.KETUA DIVISI HUKUM DAN PENGAWASAN KPU KAB LINGGA 2013-2018

SAYE WAY?
08.54 | Author: Irham YS

PENGALAMAN KERJA
1.PEMBANTU GURU TPA/MDA DIMESJID MUAWWANNAH GOBAH PEKAN BARU.THN 1994
2.KARYAWAN HARIAN PT INDOGIP.THN1996
3.KARYAWAN PT.L&M FAIR WAY KONTRAKTOR LAP.GOLF BANYAN TREE BINTAN LAGOI.THN 1996
4.STAF KITCHEN SEBAGAI COOK HELPER PT.BINTAN LAGOON AND GOLF BEACH RESORT.THN 1997
5.SECURITY GUARD PT.BINTAN LAGOON RESOT THN 1997-2003
6.PENGAWAS LAPANGAN PROYEK
7.MITRA DAN PARTNER CV-CV KONTRAKTOR
8.BAGIAN LOBY-LOBY TENDER
9.FREE LINE DAN PENGAMAT,PEMANTAU DAERAH(NON GOVERMENT)
10.PENGAWASAN ATAS KETIDAK ADILAN APARAT PENEGAK HUKUM(NON GOVERMENT)
11.PENGACARA(PENGANGGUR BANYAK BICARA)
12.PENDIRI LSM PANGLIMA
13.KOMISIONER KPU KAB LINGGA PERIODE 2013-2018

SAJAK-SAJAK SAYE
00.48 | Author: Irham YS
SIAPA AKU?
Karya:Irham.Ys
Assalamualaikum!
Tok ipong bername bumi
Sandal Alam bername Langit
Aku bername Ape?
Siape Akuuu
Aku tiada Kau ada
Aku hancur Kau kekal
Alif...............
Aaaaaaaaaaa
Lllllllllllllllllllll
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Ffffffffffffff
Siapa yang Alif?
Dahulu Allah kemudian Muhammad
Aku berdiri seperti Alif
diriku terdiri
Alif tak bergoyang
Alif tak panas
Alif tak dingin
Tiadaku,tiadakau,tiada siapa?
Siapa yang ada?
Adaku,adakau,ada siapa?
Aku berdiri tegak Hatiku
Tegak Sifatku
Tegak buatku
Tegak namaku
Diriku terperi...
Mim..Ha..Mim..Dal
Kun Kata yang Kuasa
Fayakun Kata siapa?
Bukan kataku,katakau
Bukan katakau,kataku
Kataku,katakau menyatu satu dalam kalimah
Jangan Kau Talak
Kalau tak kau durhaka
Jangan pula kau kawinkan
Kalau tak kau laknat
Terang terus tujuh petala langit
Terang terus tujuh petala bumi
Siape Aku.
TAK MAU RUGI DALAM HIDUPMU?
09.46 | Author: Irham YS
Firman Allah dalam Al-Qur'an Surah Al-Ashr
1.BERIMAN
2.BERAMAL SHOLEH
3.MENASEHATI UNTUK KEBAIKAN
4.MENASEHATI UNTUK KESABARAN
RESEP-RESEP KEHIDUPAN?
09.41 | Author: Irham YS
1.DOA
2.IKHTIAR
3.TAWAKAL
4.SABAR
INGAT PEMILU 2014 COBLOS
09.37 | Author: Irham YS

Kita berharap akan muncul figur-figur yang peduli penuh dengan Rakyat demi terwujudnya Pembangunan yang merata serta perlahan dapat mengatur sebaik-baiknya Perekonomian demi tercapainya kesejahteraan kita bersama.
Wakil-wakil Rakyat yang lama ataupun yang baru bukanlah menjadi Patokannya tetapi Bagaimana kedepan semoga ada perubahan yang berarti terhadap daerah kita.
INGAT!
JANGAN SALAH MENCOBLOS?COBLOSAN ANDA SEMUA BERPERAN UNTUK KABUPATEN LINGGA 5 THN YANG AKAN DATANG..MENYESAL KEMUDIAN TIADA BERGUNA.

Penulis.IRHAM.YS
AKTIVIS LSM
PENGAMAT PRAKTIS

PILEG 2014 SUKSESKAN !!!
09.17 | Author: Irham YS

Yang layak dan pantas adalah orang-orang yang dapat mewujudkan Amanah dan Cita-cita Rakyat Kab.Lingga yang terdiri dari 5 kecamatan dengan 2 DAPIL.
DAPIL I:LINGGA,LINGGA UTARA, LINGGA TIMUR, SELAYAR DAN SENAYANG
DAPIL II:SINGKEP, SINGKEP PESISIR, SINGKEP SELATAN DAN SINGKEP BARAT.
Semua Kecamatan harus dapat pemerataan dalam segala bidang,impian sebuah Kabupaten utk menjadikan rakyat sejahtera adalah tugas pokok bagi wakil rakyat dan juga dapat memberi kemudahan dalam segala urusan.
Siapapun yang bakal duduk di Dewan Rakyat akan segera menyelesaikan PR-PR yang masih banyak belum tuntas,Kabupaten Lingga sudah berjalan 10 thn,namun yang dapat dirasakan dan dilihat hanya semakin parah,harga sembako melonjak,BBM semakin langka,harga lauk-pauk disurvei termahal di Kepri padahal termasuk daerah Sektor Perikanan.
Pengangguran meningkat Drastis,SDA(Sumber Daya Alam),sudah banyak yang rusak dan berpolusi udaranya,lautnya,daratnya.Konfrontasi yang dapat menciptakan Disintregitas terhadap daerah,antara pihak-pihak yang dianggap berperan dalam membuat kebijakan selalu berselisih faham..dan diantara Wakil-wakil Rakyat terjadi dualisme,dua kelompok yang tidak pernah tahu siapa yang benar dan siapa yang salah.

JANGAN SALAH PILIH???
08.44 | Author: Irham YS

Mari kita pilih Wakil Rakyat yang benar-benar dapat membawa Aspirasi kita semua.
Janganlah terpancing atau termakan dengan kesenangan sesaat seperti membeli suara anda walau hanya dengan 20-50ribu rupiah, bagi-bagi Sembako mendadak,bantuan itu dan ini yang meminta embel-embel suara yang imbasnya 5 tahun kedepan kita akan sengsara..??.!
Atau dengan obral janji-janji Palsuuu dengan berdalih tanda tangan Kesepakatan walau harus menipu LAMBANG GARUDA alias MATERAI 3000 dan 6000!,janji-janji Politis yang pada akhirnya semua hanya sebait lagu EXSIST GROUP MALAYSIA..Manis dibibir..Memutar kata..!?
Mari kita konsentrasikan untuk dapat memilih Wakil-wakil Rakyat yang siap mengorbankan apa saja demi terwujudnya tujuan Utama dibentuknya sebuah Kabupaten yang Bernama LINGGA

POLITIK LAH YAU
08.21 | Author: Irham YS
Calon-calon Wakil Rakyat kita pada Pemilu 2009 sudah benar-benar unjuk kebolehannya apalagi dengan kesempatan dan peluang pada ketergantungan banyaknya pendukung,karena Pemilu 2009 sekarang benar-benar menghargai kefanatikan kita pada calon yang akan bertanding,jagoan-jagoan masing-masing.
Siapa yang benar-benar menjadi public figur,banyak pengagum berat,walau jagoannya No urut terakhir tak menutup kemungkinan dapat menumbangkan Caleg No urut 1,2,3 dan seterusnya jika perolehan suara melebihi dari yang lainnya.
Kita jangan buta mata? dan juga buta hati?
PEMILU KAB.LINGGA
07.52 | Author: Irham YS
Sosialisasi atau pengenalan diri,tak ada istilah hongkang kaki,standbye nunggu final aja,untuk saat inilah kita selaku rakyat haruslah mampu berperan serta dalam 3 M Yaitu:
1.MEMILIH
2.MENILAI
3.MENELA'AH
POLITIK LAH YAU
07.51 | Author: Irham YS
Kasak-kusuk Pemilu 2009 menghitung hari dan bulan saja genderang Pemilu Legislatif akan bergaung,apalagi Model baru telah muncul diera sekarang dengan disyahkannya Keputusan MK(MAHKAMAH KONSTITUSI),dengan sistem menggunakan suara.terbanyak.Masing-masing CALEG harus siap unjuk gigi?
SAJAK-SAJAK KU
06.25 | Author: Irham YS
Judul-judul sajak ku:
SIAPA AKU?
ROH..
DIAM KAU!
TUJUH..
dan banyak lagi yg lebih seru dan membuat anda jadi penasaran.

PERHATIAN!
DILARANG:-oKERAS MENIRU HAK CIPTA DAN MENCOPY TANPA SEIZIN PENULIS.